Χίος Διακοπές
Χίος Τουριστικός Οδηγός, Χίος Ελλάδα
Το νησί της Χίου
Χίος Τουριστικός Οδηγός, Χίος Ελλάδα
Παραλίες
Χίος Τουριστικός Οδηγός, Χίος Ελλάδα
Διασκέδαση
Χίος Τουριστικός Οδηγός, Χίος Ελλάδα
Αξιοθέατα
Χίος Τουριστικός Οδηγός, Χίος Ελλάδα
 
 



 

Η Χίος την Κλασική εποχή

 
Γύρω στα 1000 π.Χ. οι πρώτοι Έλληνες, Ιώνες από τη Βοιωτία, την Αττική και την ανατολική Πελοπόννησο αποίκισαν σταδιακά τα νησιά Χίος και Σάμος μαζί με 10 πόλεις της Μικράς Ασίας, ιδρύοντας την Δωδεκάπολη των Ιώνων.  Το κέντρο της ήταν το καταφύγιο του Πανιωνίου, κοντά στην Μικάλη, το οποίο από θρησκευτική και πανηγυρική σύνοδο απέκτησε τον τύπο του Κοινού. 
Οι Ίωνες γρήγορα διασκορπίστηκαν σε όλο το νησί σε οικισμούς όπως τα Καρδάμυλα, τα Κοίλα, η Βολισσός, τα Φανά, ο Ποσειδών, το Λευκώνιο και άλλα, σύμφωνα με φιλολογικές πηγές.    
Η Χίος  γνώρισε ακμή και έγινε μεγάλη ναυτική δύναμη. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στην περιοχή της Μεσογείου έχουν βρεθεί χιακά νομίσματα. Πέρα από μοναδικό προϊόν, τη μαστίχα που παρήγαγε το νησί, το χιώτικο κρασί – Αριούσιος Οίνος- ήταν επίσης πολύ γνωστό και ταυτόχρονα αποτελούσε μια πηγή πλούτου και δόξας, καθώς ο Αριούσιος ήταν ένα από τα πιο ακριβά κρασιά στην αρχαία Ελλάδα.
 
Κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. η Χίος ήταν η μεγαλύτερη πόλη με πληθυσμό 60.000-80.000 κατοίκους, αριθμοί που δεν περιλαμβάνουν τους δούλους.
Στη διάρκεια των πρώτων χρόνων της εγκατάστασης των Ιώνων, το πολίτευμα που επικρατούσε ήταν το μοναρχικό. Από τα πιο δημοφιλή ονόματα βασιλέων ήταν ο Έκτορας και ο Ίπποκλος.
Περισσότερες πληροφορίες  με το πολίτευμα κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. αναφέρουν ότι πρόκειται για μια συντηρητική ολιγαρχία ή δημοκρατία στα αρχικά της βήματα.
Από τα πρώτα χρόνια του ελληνικού κόσμου χρησιμοποιήθηκε ο όρος «Βουλή». Αυτός ο όρος περιλαμβάνει δύο συμβούλια, ένα δημοκρατικό με εκλεγόμενα μέλη και αντιπροσώπους από κάθε μια φυλή και το αριστοκρατικό με εκλεγμένα μέλη. Ενδεχομένως από τα μέσα του 7ου αιώνα π.Χ. οι Χιώτες να διαμόρφωσαν ένα τυπικό είδος Πόλης – Κράτους, απολαμβάνοντας με αυτόν τον τρόπο πολιτική σταθερότητα , πλούτο και ευημερία.
 
Ο φύλακας άγγελος των Χιωτών ήταν ο Δίας Πεληναίος, ο οποίος λατρεύονταν στο καταφύγιο  του βουνού Πελληναίο, το οποίο σύμφωνα με ιστορικές αναφορές ήταν υπό την φροντίδα του γένους Κλυτίδοι. Η επίσημη θεά ήταν η Αθηνά Πολιας, η οποία είχε ναό στην πόλη της Χίου. Ο ναός του Απόλλωνα στα Φανά είναι ένας από τους πιο γνωστούς στον αρχαίο κόσμο. 
 Όλη αυτή η περίοδος ευημερίας έφτασε στο τέλος της το 493 π. Χ. όταν η Χίος κατακτήθηκε από τους Πέρσες. Οι Πέρσες  προκάλεσαν λεηλασίες στο νησί και συγκεκριμένα έκαψαν τους ναούς, κατέστρεψαν  τους αμπελώνες  και απέστειλαν μεγάλο αριθμό αιχμαλώτων στον Πέρση βασιλιά.
 
Μετά τη μάχη της Μυκάλης (479 π.Χ.) οι Χιώτες επαναστάτησαν και απέκτησαν την ανεξαρτησία  και την αυτονομία τους, ενώ συμμετείχαν και στην Αθηναϊκή Σύμπραξη. Επακολούθησε μισός αιώνας ειρήνης και ανάπτυξης, συνθήκες οι οποίες διακόπηκαν από το Πελοποννησιακό Πόλεμο. Από την έναρξη του πολέμου έως και τη κατάκτηση της Ελλάδος από το Μέγα Αλέξανδρο, η Χίος υπέφερε από πολιτική αστάθεια. Το 332 π.Χ. ο Μέγας Αλέξανδρος έστειλε ένα γράμμα στους Χιώτες με το οποίο ανέφερε την αποκατάσταση του πολιτικού δημοκρατικού σώματος, την ενίσχυση των νέων νόμων και την επουσιώδη τροποποίηση της υπαρκτής νομοθεσίας, σύμφωνα με το νέο καθεστώς. Επίσης, ο Μέγας Αλέξανδρος υποχρέωσε τους Χιώτες να υποβάλλουν τους δικούς τους νόμους σε αυτόν για έγκριση, επέβαλλε τη συμμετοχή στο στόλο του και εγκαθίδρυσε μακεδονική φρουρά στο νησί. Η αποδυνάμωση του ρόλου της ανεξάρτητης πόλης – κράτους ήταν πολύ εμφανής. Μετά το θάνατο του Μέγα Αλέξανδρου η Χίος αποτέλεσε τμήμα του Μακεδονικού κράτους και στη συνέχεια πέρασε στην κυριαρχία του Πτολεμαίου του 1ου, των Σελεύκηδων και του βασιλιά της Περγάμου.
 
Όταν οι Ρωμαίοι έφτασαν στην Ελλάδα συμμάχησαν με αυτούς και τους βοήθησαν να κυριαρχήσουν εναντίον των Σελεύκηδων  της Συρίας (190 π.Χ). Έτσι, απέκτησαν σπουδαία προνόμια. Στη διάρκεια των αυτοκρατορικών χρόνων το νησί επισκέφτηκαν οι Τιβέριοι και πιθανόν ο Νέρων. Οι Ρωμαίοι σταδιακά αφαίρεσαν από το νησί  έργα τέχνης και η καταστροφή ολοκληρώθηκε με μια σειρά από καταστρεπτικούς σεισμούς. Τελικά, το 70 μ.Χ οι Βεσπάσιοι κατάργησαν την αυτονομία της Χίου και ξεκίνησε η οικονομική παρακμή κατά το τέλος του πρώτου αιώνα μ.Χ. μέσω κάποιων δραστηριοτήτων, όμως η παραγωγή του εξαιρετικού κρασιού του νησιού, ακόμη συνεχίστηκε.